Беларуская літаратура. Сусвет роднага слова. 5 – 6 класы ООО «Софт-Перспектива», 2008
Электронны
сродак навучанння (ЭСН) прызначаны для забеспячэння камп’ютэрнай падтрымкі
выкладання прадмета "Беларуская літаратура” у 5-6 класах.
ЭСН уключае:
· тэарэтычны матэрыял
па тэмам:
· ”Вусная народная
творчасць”,
· "Літаратурныя казкі
і легенды” для 5-га класа,
· "Фальклор і
літаратура” для 6-га класа;
· 188
літаратураведчых паняццяў з азначэннямі і 15 вучэбных фрагментаў, якія
пашыраюць змест асноўных паняццяў, разглядаемых у адпаведных раздзелах курса
беларускай літаратуры; · мультымедыйныя
прэзентацыі:
· "Народная і
літаратурная казка”,
·
"Легенды
фальклорныя і літаратурныя”,
· "Загадкі”,
· "Прыказкі”,
· "Прыметы і
павер`і”;
· даведнік казачных
персанажаў (фальклорных і літаратурных); · 6 анімацыйных
ролікаў, пабудаваных на сюжэтах загадак, прыказак, прыкмет; · дыдактычную
камп’ютарную гульню.
Беларуская
мова. 5-7 класы . Арфаграфiя
ООО
«Софт-Перспектива», 2008
Прызначаны
для арганізацыі заняткаў з вучнямі 5-7 класаў для выпрацоўкі трывалых
арфаграфічных навыкаў.
ЭСН уключае: · Моўныя паняцці і
арфаграфічныя правілы ў адпаведнасці з праграмай па беларускай мове для 5-7
класаў
· Прэзентацыі да
кожнага раздзела курса
· Тэставыя заданні,
накіраваныя на выпрацоўку навыкаў рашэння арфаграфічных задач
Пасля
інтэграцыі ў сістэму кіравання вучэбным працэсам ЭСН можа выкарыстоўвацца вучнямі,
настаўнікамі і кіраўнікамі ўстаноў адукацыі. Для кожнай з гэтых катэгорый ЭСН
прапануе свой набор інфармацыйных рэсурсаў і функцыянальных магчымасцей.
Беларуская мова. Сiнтаксiс i пунктуацыя
ООО «Софт-Перспектива», 2008
ЭСН
прызначаны для камп’ютарнай падтрымкі выкладання прадтрымкі выкладання продмета
"Беларуская мова” ў агульнаадукацыйных установах РБ. ЭСН арыентаваны на
падтрымку выкладання беларускай мовы па падручніках, якія рэкамендаваны
вучэбнай праграмай.
ЭСН
прызначаны для арганізацыі заняткаў з вучнямі 8-9 класаў для выпрацоўкі
трывалых навыкаў па сінтаксісу і пунктуацыі.
ЭСН: · 100 паняццяў з
фармуліроўкамі
· 14 пунктуацыйных правілаў
· 14 сінтаксічных
разбораў
· 1000 практычных
вучэбных заданняў
· 50 тэкстаў
дыктантаў
· 15 абагульняючых
прэзентацый
· Руска-беларускі і
беларуска-рускі слоўнікі – больш за 30000 слоў
· Тлумачальны слоўнік
беларускай мовы – каля 450 слоў
Асноўныя
прынцыпы:
Пасля
інтэграцыі ў сістэму кіравання вучэбным працэсам ЭСН можа выкарыстоўвацца
вучнямі, настаўнікамі і кіраўнікамі ўстаноў адукацыі. Для кожнай з гэтых
катэгорый ЭСН прапануе свой набор інфармацыйных рэсурсаў і функцыянальных
магчымасцей.
Мэта: 1)вызначыць ідэйную накіраванасць твора; вызначыць асноўную праблему
твора- праблему сэнсу чалавечага жыцця;
2) удасканальваць
уменне абаснавана даказваць сваю думку, прыводзіць прыклады, працаваць з
тэкстам, умець каменціраваць;
3) прадоўжыць
працу над выхаваннем такіх якасцей як пачуццё ўласнай годнасці, павагу да сваёй
гісторыі, пачуццё спагады і справядлівасці.
Форма ўрока: урок – дослед з элементамі дыскусіі.
Мэты:
засяродзіць увагу вучняў на
характарыстыцы вобраза Кручкова і яго памочніка Пісулькіна;
удасканальваць уменні аналізу вобраза, садзейнічаць выпрацоўцы ў вучняў
пазітыўных адносінаў да жыцця, жыццёвых з’яў; развіваць камунікатыўныя
навыкі, умацоўваць вопыт супрацоўніцтва
ў мікрагрупе, калектыве.
Тып урока: камбінаваны з
выкарыстаннем інтэрактыўных тэхналогій,
метад "5 з 25”.
Мэта:
- пазнаёміць
школьнікаў у ходзе завочнага падарожжа са старонкамі жыцця і творчасці
В. І.
Дуніна-Марцінкевіча;
- сфарміраваць
у дзяцей уяўленне пра галоўнае, адметнае, што вызначыла непаўторнасць асобы чалавека і пісьменніка;
- спрыяць
удасканаленню ўменняў і навыкаў ва ўспрыманні і асэнсаванні матэрыялаў
біяграфіі: 1)
суадносіць падзеі ў жыцці і развіццё творчага таленту пісьменніка з гістарычным часам і падзеямі ў краіне;
2) каменціраваць ілюстрацыі;
3) аналізаваць асноўныя этапы жыццёвага і творчага лёсу;
4) вызначаць уплыў на фарміраванне чалавека і творцы ў адной асобе;
- паказаць
жанравую разнастайнасць яго творчасці;
-
удасканальваць навыкі выразнага чытання твораў пісьменніка;
- развіваць
камунікатыўныя навыкі,
- выхоўваць
патрыятычныя пачуцці, любоў да кнігі, фарміраваць імкненне чытаць высокамастацкую
літаратуру.
Форма
правядзення: урок-завочнае падарожжа.
У дапаможніку змяшчаецца матэрыял (тэарэтычны і практычны) для самастойных, кантрольных і лабараторных працаў, разлічаны на студэнтаў завочнага аддзялення філалагічнага факультэта па курсе «Сучасная беларуская мова (раздзел «Сінтаксіс»).Самастойная праца для студэнта-завочніка мае першаступеннае значэнне. Праслухаўшы скарочаныя курсы лекцый, ён павінен самастойна працаваць над праграмным матэрыялам. Таму пры вывучэнні кожнай тэмы студэнту будуць карысныя і тэарэтычны матэрыял, і адпаведная яму літаратура.
Мэты:
Навучальная:
Замацаваць веды навучэнцаў
па такiм вiдам маўленчай дзейнасцi, як слуханне, гаварэнне,
чытанне i пiсьмо; фармiраваць уменне выразнага
чытання вершаў; работы з тэкстам; Выхаваўчая:
На прыкладах з мастацкай лiтаратуры выхоўваць
пачуцце любовi, павагi, пяшчоты і ласкi да самага блiзкага
чалавека - мацi;
Развiццёвая:
Развiваць творчае мысленне вучняў; развiваць маналагiчную мову пры адказах на пытаннi, уменне дакладна выражаць свае думкi;
Метадычныя:
Паказаць выкарастанне на ўроку беларускай мовы
элементаў тэхналогii "Французскiя педагагiчныя майстэрнi”.
Форма ўрока: нетрадыцыйны
ўрок «Урок шчырых думак».
Мэта ўрока:
вучыць дзяцей
вобразна мысліць, выказваць свае погляды на герояў;
развіваць уменне
знаходзіць у тэксце мастацкія дэталі, што выкарыстоўвае аўтар для характарыстыкі
герояў;
праз вобразнасць мовы
засяродзіць увагу на гераізме герояў;
выхоўваць патрыятызм
, чалавечнасць, уменне спачуваць людзям.
Мэты ýрока:
1.
Стварыць на ўроку
неабходныя ўмовы для вучнёўскага даследавання і высновы пра непаўторнасць
таленту пісьменніка;
2.
паспрыяць
вучнёўскаму разуменню філасофскага зместу аповесці, асэнсаванню яе наватарства
і месца ў творчай спадчыне В. Быкава,
развíваць
эмацыянальную чуласць вучняý, íх творчае ýяýленне.
3. выхоўваць ачуццё нацыянальай самавдомасці.
Кніга ўяўляе сабой адзін з варыянтаў адказаў на пытанні білетаў
выпускнога экзамену па беларускай літаратуры за курс сярэдняй школы.
Канцэпцыя літаратурнай адукацыі патрабуе, каб аналіз мастацкага твора
здзяйсняўся назіраннем i ўсведамленнем тых мастацкіх прыёмаў, якімі твор
напісаны. Аўтар ставіў сваёй мэтай рэалізаваць асноўныя патрабаванні
школьнай праграмы i канцэпцыі літаратурнай адукацыі.
У дапаможніку прапануецца методыка вывучэння дзейнасці i творчасці
Францыска Скарыны на ўроках беларускай мовы i літаратуры, прадугледжаных
праграмай. Змешчана сістэма ўрокаў па вывучэнні твораў, методыка
правядзення розных тыпаў i відаў навучальных заняткаў з улікам апошніх
дасягненняў педагагічнай навукі. Выданне адрасуецца настаўнікам
беларускай мовы i літаратуры, студэнтам i выкладчыкам педагагічных
каледжаў i універсітэтаў краіны.
Адметнасць гэтай кнігі ў тым, што ў ёй рэалізавана спроба
папулярызаваць, зрабіць больш даступнымі для вучнёўскага ўспрымання
тыя раздзелы школьнай праграмы па літаратуры, якія выклікаюць
у школьнікаў асаблівыя цяжкасці. Гэта найперш датычыцца твораў
старажытнай літаратуры, эпохі Адраджэння ды i многіх пазнейшых па часе
напісання. Пастаўленая мэта рэалізавана аўтарам кнігі шляхам вылучэння
самага істотнага, важнага i канцэптуальнага ў вучэбным матэрыяле.
У сучасных падручніках i дапаможніках, на думку аўтара, павінна быць
толькі тое, што паўплывае на фарміраванне ў моладзі універсальнага
погляду на беларускую духоўную культуру ўвогуле. Аўтар усведамляе
пастаўленую перад сабой задачу менавіта ў вылучэнні рэчаў, важных
для фарміравання вучнёўскіх здольнасцей да філасофскага асэнсавання
рэчаіснасці, вызначэння месца чалавека сярод людзей, яго маральных
прынцыпаў, агульначалавечых каштоўнасцей. Між іншым, змест праграмы
па літаратуры ў старшых класах якраз i прадугледжвае ўсё вышэйназванае.
Шматслоўнасць, занавучанасць падручнікаў i дапаможнікаў не спрыяюць
папулярызацыі каштоўнага для душаў i розумаў нашых юных сучаснікаў.
Даўно вядома, што ўсё незразумелае i складанае нішчыць жаданне моладзі
авалодаць ведамі, карыснымі для яе духоўнага сталення.
Марыя Верціхоўская. Вывучэнне беларускай літаратуры ў 10–11
класах: Дапаможнік для настаўнікаў устаноў агульнай сярэдняй адукацыі
з беларускай i рускай мовамі навучання. Мінск: Адукацыя i выхаванне,
2012. Дапаможнік складаецца з распрацовак урокаў, якія
вызначаюцца літаратуразнаўчай грунтоўнасцю, наватарскімі метадычнымі
падыходамі. Выданне будзе дапамагаць забеспячэнню адукацыйнага працэсу,
пошуку новых формаў i прыёмаў пры выкладанні i навучанні беларускай
літаратуры. Першае выданне пад назвай «Урокі літаратуры ў старшых
класах» выйшла ў 2011 г. Адрасуецца настаўнікам-практыкам, метадыстам, будзе цікавым i карысным студэнтам філалагічных факультэтаў.