Вывучэнне літаратуры роднага краю ёсць вельмі важным аспектам літаратуразнаўчага працэсу, бо заклікана выхоўваць у студэнтаў-філолагаў, будучых настаўнікаў беларускай літаратуры, пачуццё годнасці, непасрэднай далучанасці да духоўнай культуры, створанай найлепшымі прадстаўнікамі нашага прыгожага пісьменства, выхадцамі з Прынёманскага Краю, або тымі, чый лёс быў непасрэдна звязаны з Гарадзеншчынай.
Адукацыйная
мэта ўрока:
выпрацоўваць навыкі аналізу паэтычнага твора, пашыраць слоўнікавы запас вучняў,
працягваць работу над выразным чытаннем верша.
Выхаваўчая
мэта: данесці да
вучняў ідэю адказнасці кожнага чалавека перад прыродай праз суперажыванне з
літаратурным героем.
Абсталяванне: Чырвоная кніга Рэспублікі Беларусь,
выстава літаратуры аб прыродзе.
Мэта: прааналізаваць мастацкі змест
рамана, вучыць адстойваць свой пункт погляду, бачыць супярэчлівасць характару
герояў; удасканальваць камунікатыўныя ўменні; выхоўваць эстэтычныя і этычныя
пачуцці.
Форма
правядзення:
урок-гутарка
Мэта: паўтарыць
і замацаваць правілы напісання не з рознымі часцінамі мовы; садзейнічаць
фарміраванню ўмення сістэматызаваць і абагульняць раней вывучанае; выпрацоўваць
навык напісання не(ня), ні з рознымі часцінамі мовы; узбагачаць слоўнікавы
запас вучняў; фарміраваць культуру маўлення, выхоўваць любоў і павагу да роднай
мовы.
Праграмна-метадычны
комплекс "Беларуская лексіка” – навучальная праграма па беларускай мове для
вучняў 2-4 класаў школ з рускай мовай навучання.
УП
Инфотриумф, 2008
Мэта праграмы:
• узбагачэнне і пашырэнне слоўнікавага запасу
вучняў;
• удакладненне значэння вядомых слоў;
• развіццё моўнага пачуцця і моўных здольнасцей
вучняў;
• маўленчае развіццё дзяцей;
• дапамога ў засваенні лексічнага мінімума,
прадугледжанага праграмай;
• фарміраванне ўмення карыстацца слоўнікамі;
• развіццё пазнавальнай актыўнасці вучняў.
Праграмма змяшчае:
• 53 урокі для 2, 3 і 4 класаў;
• руска-беларускі і беларуска-рускі слоўнікі;
• тлумачальны слоўнік.
Кожны ўрок змяшчае:
• прэзентацыю слова ў выглядзе міні-мультфільма,
сюжэтнага малюнка або тлумачэння значэння праз кантэкст, разгорнутае апісанне і
пераклад;
• заданні канвеернага тыпу, накіраваныя на
праверку разумення сэнсу слова;
• падбор сінонімаў, антонімаў, роднасных слоў
(калі яны ёсць).
Сістэма практыкаванняў на замацаванне вучэбнага
матэрыяла распрацавана да кожнага ўрока. Гэта заданні:
• "подпіс” малюнкаў;
• аднаўленне разбуранага слова, злучэнне частак
аднаго выразу;
• устаўка прапушчанага слова;
• устаўка прапушчаных слоў і іх класіфікацыя;
• устаўка прапушчаных літар;
• адгадванне загадак;
• пераклад з беларускай мовы на рускую і
наадварот;
• пошук лішняга слова.
Большая частка заданняў спрыяе развіццю чытацкіх
здольнасцей вучняў, стымулюе іх самастойны пошук: значэнне слова высвятляецца
праз кантэкст, тлумачэнне, з апорай на малюнкі і міні-дыялогі.
У праграммна-метадычны комплекс уваходзяць: метадычныя
рэкамендацыі і кіраўніцтва карыстальніка.
Мэта: - паўтарыць матэрыял па тэме,
вывучаны ў папярэдніх класах;
- пазнаёміць вучняў з больш складанымі правіламі
расстаноўкі знакаў
прыпынку
ў сказах з простай мовай.
Форма ўрока: урок з прымяненнем
гульнёвых тэхналогій (паўтарэнне і абагульненне) і АСН – адаптыўнай
сістэмы навучання
(тлумачэнне новага матэрыялу, замацаванне)
Мэты: даць уяўленне пра жанравыя асаблівасці прыказак і прымавак, афарызмаў; выпрацоўваць навыкі выразнага чытання і асэнсавання прыказак, прымавак і афарызмаў; развіваць вуснае маўленне вучняў; выхоўваць цікавасць і павагу да мастацкай спадчыны беларускага народа. Тып урока: камбінаваны з элементамі праблемнага навучання і элементамі гульнёвай тэхналогіі.
План-канспект урока
Мэты: 1) паўтарыць і сістэматызаваць веды
школьнікаў аб прыметніку як самастойнай часціне мовы, асаблівасцях утварэння
ступеняў параўнання;
2) развіваць уменне ўтвараць,
ужываць і адрозніваць ад іншых форм ступені параўнання прыметнікаў, правільна
запісваць складаныя прыметнікі і прыметнікі з суфіксам –ск- ;
3) выхоўваць пачуццё ашчадных
адносін да моўнага матэрыялу, павышаць агульную маўленчую культуру школьнікаў
Тып урока: урок паўтарэння і абагульнення
Мэты: падагульненне ведаў па тэме "Прыметнік”; развіццё
самастойнасці думкі вучняў у складзе групы; развіццё ўменняў і навыкаў
самаацэнкі і ўзаемаацэнкі; развіццё маўлення, назіральнасці; выхаванне любові
да роднай мовы.
Мэта: садзейнічаць
фарміраванню ў вучняў паняцця аб прыслоўі як часціне мовы, дапамагчы засвоіць
асноўную граматычную прымету – нязменнасць, устанавіць агульнае і адметнае
паміж прыслоўямі і прыметнікамі, назоўнікамі, лічэбнікамі.
Мэты і задачы урока:
· садзейнічаць
фарміраванню ў вучняў паняцця аб прыслоўі як часціне мовы, дапамагчы засвоіць
асноўную граматычную прымету – нязменнасць, устанавіць агульнае і адметнае
паміж прыслоўямі і іншымі часцінамі мовы:
· выпрацоўваць
уменне фармуляваць азначэнне прыслоўя, распазнаваць у тэксце, вызначаць
агульнае граматычнае значэнне, адрозніваць ад іншых часцін мовы, вызначаць
сінтаксічную ролю;
· ужываць
прыслоўі ў вусным і пісімовым маўленні
Мэты: паглыбіць ў
вучняў паняцце аб прыслоўі як часціне мовы, дапамагчы засвоіць асноўную
граматычную прымету – нязменнасць; выпрацоўваць уменні фармуляваць азначэнне
прыслоўя, распазнаваць яго ў тэксце, устанаўліваць агульнае граматычнае
значэнне, адрозніваць ад іншых часцін мовы, вызначаць сінтаксічную ролю ў
сказе, ужываць у вусным і пісьмовым маўленні; практычна пазнаёміць вучняў з
разрадамі прыслоўяў; развіваць уменне вучняў дакладна ставіць пытанні ад
галоўнага да залежнага слова ў словазлучэннях з прыслоўямі і карыстацца такімі
словазлучэннямі ў маўленні; садзейнічаць фарміраванню грамадзянскай пазіцыі
асобы.
Тып заняткаў: паўтарэнне і паглыбленне вывучанага матэрыялу
Форма заняткаў: падарожжа з выкарыстаннем мультымедыйнага
забеспячэння
Мэта:
v
Абагульніць і сістэматызаваць веды вучняў пра прыслоўе;
v
Навучыць правільна рабіць марфалагічны разбор;
v
Развіваць уменне супастаўляць, рабіць вывады, развіваць
увагу, арфаграфічную пільнасць;
v
Выхоўваць цікавасць да вучобы.
Мэта: - сістэматызаваць веды
вучняў па тэме;
- выпрацоўваць уменне правільнага напісання і ўжывання прыслоўяў у маўленні;
- выхоўваць любоў да роднага краю, прыроды, мовы.
МЭТА: - Садзейнічаць азнаямленню
вучняў з канкрэтнымі выпадкамі прыставачна-суфіксальнага
ўтварэння прыслоўяў, а
таксама з утварэннем прыслоўяў шляхам складання слоў і паўтору
аднолькавых або блізкіх слоў;
- вучыць адрозніваць у
маўленні прыслоўі, утвораныя прыставачна-суфіксальным спосабам;
- удасканальваць набытыя
ўменні і навыкі ўжывання прыслоўяў ;
- выхоўваць цікавасць да
абрадаў, духоўнай спадчыны беларусаў