План-канспект урока
Мэта: Узнавіць ў памяці значэнне такіх паняццяў кампазіцыя;
удасканальваць уменні і навыкі пры падзеле тэксту на часткі і абзацы, пры
вызначэнні кампазіцыйных частак; развіваць вусную і пісьмовую звязную мову
вучняў; Выхоўваць пачуцце замілаванасці радным краем.
Мэта ўрока:
-
пазнаёміць
вучняў з іншымі персанажамі аповесці — Насцечкай, настаўніцай, сябрам Сержа
Мішкам, бацькам і маці Сержа;
-
сачыць
за далейшым развіццём дзеяння, за адносінамі паміж Сержам і Насцечкай, Насцечкай
і дзядулем, Сержавымі бацькамі;
-
выявіць матывы і прычыны адпаведных паводзін
Сержа ў школе і дома; -
ахарактарызаваць учынкі хлопца, параўнаць іх з
ацэнкай маці, бацькі,
Закрэўскага, настаўніцы;
-
назапашваць
матэрыял, неабходны для характарыстыкі герояў;
-
выхоўваць
лепшыя маральныя якасці вучняў.
Дыдактычная
мэта ўрока: Раскрыць
сутнасць праблемы "патрыятызму” ў сучаснай беларускай літаратуры; грамадзянскую
і патрыятычную пазіцыю Ларысы Геніюш праз літаратурны аналіз вершаў.
Задачы
асобаснага развіцця і выхавання: Стварыць умовы для развіцця
лагічнага і творчага мыслення, звязнага маўлення вучняў, разумення лірычных
твораў; стварыць умовы для выхавання ў вучняў патрыятызму, актыўнай жыццёвай
пазіцыі.
Тып
урока: Урок-даследаванне.
Форма
правядзення: Урок-семінар.
Тэхналогія,
што была выкарыстана на ўроку: Элементы тэхналогіі французскіх педагагічных
майстэрняў.
Мэты: - працягваць паўтарэнне паняццяў па
тэме "Лексіка. Лексічнае значэнне слова”; паглыбіць і сістэматызаваць веды
вучняў па тэме "Лексіка паводле паходжання, сферы ўжывання і стылістычнай
афарбоўкі”;
- развіваць уменне раздзяляць словы па групах: паводле паходжання, сферы
ўжывання і стылістычнай афарбоўкі; развіваць звязную маналагічную мову вучняў;
- выхоўваць павагу да роднай мовы.
План-канспект урока
Мэта: фарміраваць уяўленне пра антонімы, іх ролі і
ужыванні ў мове; выпрацоўваць уменне падбіраць антонімы, фарміраваць вывучаемыя
з’явы, знаходзіць у тэксце, вызначаць агульнае семантычнае значэнне
натанімічных пар слоў; выхоўваць любоў да роднай прыроды, замілаванасць яе
прыгажлсцю.
План-канспект урока
Мэта ўрока: стварыць умовы для паглыблення ведаў вучняў
пра мнагазначныя словы, амонімы,
антонімы, сінонімы.
Задачы ўрока:
адукацыйная: стварыць
умовы для замацавання ведаў вучняў пра сінонімы, антонімы, амонімы,
мнагазначныя словы, іх ролю ў мове і маўленні;
развіваючая: фарміраваць
арфаграфічную пісьменнасць; папаўняць слоўнікавы запас вучняў;
выхаваўчая: выхоўваць
беражлівыя адносіны да прыроды, любоў да яе
Тып урока: урок комплекснага прымянення ведаў і
спосабаў дзейнасці.
Мэты: абагуліць веды вучняў па тэме
"Антонімы”, працягваць развіваць уменне знаходзіць антонімы у тэксце, складаць з антонімамі сказы, дыялог, развіваць маўленне і
лагічнае мысленне; на прыкладзе пэўных заданняў выхаваць павагу і любоў
да вуснай народнай творчасці, народных традыцый.
План-канспект урока
Мэта:
- паглыбляць i сiстэматызаваць веды вучняў па асноуных пытаннях тэмы;
- удасканальваць уменне адрознiваць лiчэбнiкi ад iншых часцiн мовы;
- даваць марфалагiчную i словаўтваральную характарыстыку;
- выкарыстоўваць стылiстычныя i выяўленчыя магчымасцi лiчэбнiкаў ва ўласных
вусных i пiсьмовых выказваннях;
- развiваць творчыя здольнасцi i iнтэлект вучняў.
План-канспект урока
Мэты: падагульненне і
сістэматызацыя ведаў па пройдзенай тэме, развіццё камунікатыўных здольнасцей
вучняў, навыкаў калектыўнай работы, далучэнне да таямніц беларускай народнай
культуры (сімволіка лікаў у культуры беларусаў).
План-канспект урока
Мэты: 1)
паўтарыць і паглыбіць веды школьнікаў аб лічэбніку, граматычнай сувязі яго з
назоўнікамі;
2) развіваць
уменне правільна выкарыстоўваць у маўленні, скланяць і спалучаць лічэбнікі з
іншымі словамі;
3) выхоўваць пачуццё
таварыскасці, калектывізму.
Тып урока: урок
паўтарэння і абагульнення
План-канспект урока
Мэта:
1. Дапамагчы вучням засвоіць асаблівасці змянення і
спалучэння з назоўнікамі колькасных лічэбнікаў. Выпрацоўваць уменні выразна
вымаўляць і пісаць лічэбнікі ў разнастайных склонавых формах, спалучаць з
назоўнікамі, актыўна карыстацца ва ўласным вусным і пісьмовым маўленні. 2. Развіваць камунікацыйныя ўменні, памяць і ўвагу.
3. Выхоўваць цікавасць да беларускай мовы.
Макаёнак Андрэй - Верачка (радыёспектакль Нацыянальнага Акадэмічнага тэатра імя Янкі Купалы) Мова: беларуская Выканаўцы: народная артыстка СССР Стэфанія Станюта, народныя артысты Беларусі Марыя Захарэвіч, Геннадзь Гарбук, артысты Алена Сідарава, Маргарыта Громава, Галіна Бальчэўская, Аляксандр Гарцуеў Год запісу: 1984
Макаёнак Андрэй - Лявоніха на арбіце (радыёкампазіцыя спектакля
Нацыянальнага Акадэмічнага тэатра імя Янкі Купалы па аднайменнай камедыі
народнага пісьменніка Беларусі)Рэжысёр: заслужаны дзеяч мастацтваў
Украіны Барыс ЭрынГукарэжысёр: Яўгенія ЗайчыкРолі выконвалі: Вядучы -
заслужаны артыст Беларусі Барыс Уладамірскі Лявон - народны артыст СССР
Здзіслаў Стома Лушка, яго жонка - народная артыстка СССР Галіна
Макарава Соня, іх дачка - заслужаная артыстка Беларусі Зінаіда Зубкова
Суседка Клава - заслужаная артыстка Беларусі Алена Рынковіч Старшыня
калгаса - народны артыст СССР Уладзімір Дзядзюшка Міхал - народны
артыст СССР Віктар Тарасаў Вартаўнік Максім - заслужаны артыст Беларусі
Аляксей Бараноўскі Старшыня райвыканкама Глуздакоў - заслужаны артыст
Беларусі Павел Іваноў Сакратар Глуздакова - заслужаны артыст Беларусі
Ўладзімір Кудрэвіч у астатніх ролях - артысты купалаўскага тэатраГод
запісу: 1962Год рэстаўрацыі: 1996Беларуская камедыя на працягу многіх
гадоў была адным з самых выйгрышных узорных жанраў нацыянальнай
літаратуры. Крытыкі савецкага перыяду сцвярджалі, што беларуская камедыя
займае камандныя вышыні ў драматургіі ня толькі ў рэспубліцы, але і
далёка за яе межамі.Найперш меліся на ўвазе камедыйныя творы Кандрата
Крапівы, Андрэя Макаёнка, Аляксея Дударава. Традыцыйнай рысай
беларускага сцэнічнага смеху лічыцца яго рэактыўнасць (г.зн. здольнасць
уступаць у сінтэз з іншымі эстэтычнымі катэгорыямі), а народны гумар,
іронія, самаіронія, добразычлівае пакепліванне, уедлівы сарказм - гэтыя
формы мастацкага смеху складаюць нацыянальную адметнасць беларускай
літаратуры, падмурак традыцыі, якой жывіцца і сучасная камедыяграфія.
Яны тлумачаць сакрэт жывучасці, працяглай актуальнасці камедыйных
твораў, якія, здавалася б, ушчыльную прывязаны да свайго часу.Яркім
прыкладам дасюль застаецца фенаменальны узлёт творчасці драматурга
Андрэя Макаёнка ў 50х-70х гадах мінулага стагоддзя. Як падкрэслівае
крытыка, ён умеў будаваць твор з хітрынкай, з сакрэтам, быццам бы
адчуваў, што закранутыя ім праблемы ў будучыні могуць абярнуцца іншымі
гранямі, і паўстануць больш востра. Драматург умеў заўважаць заганы там,
дзе яны былі, дабіраўся да іх сутнасці з дапамогай сатыры, а сатыра, як
вядома зброя вострая, з глыбокай ступенню пранікнення ў з'явы. Бывае,
что сатырычны твор аказваецца шырэйшым па сваім змесце нават за намеры
яго аўтара. Праблемы, якія Макаёнак-драматург даследваў у творах на так
званую "калгасную тэму", актуальныя і сёння.Надзвычай папулярная ў свой
час камедыя Андрэя Макаёнка "Лявоніха на арбіце, якая з поспехам ішла на
сцэне галоўнага тэатра краіны, - бліскучы драматургічны твор, у якім
надзённая рэчаіснасць падсвечана арыгінальным аўтарскім бачаннем
праблемы, асэнсавана па-мастацку глыбока і пераканаўча.
Макаёнак Андрэй - Святая прастата (радыёкампазіцыя спектакля Нацыянальнага Акадэмічнага тэатра імя Янкі Купалы) Дзейныя асобы і выканаўцы: Стары - народны артыст Беларусі Геннадзь Аўсяннікаў Старая - народная артыстка СССР Галіна Макарава Дачка, яна ж Актрыса - артыстка Святлана Некіпелава Сын, ён жа Віцэ-прэзідэнт - артыст Юрый Авер'янаў Нэла, яна ж Сакратар - артыстка Ала Іллюшэвіч Ваенны міністр - заслужаны артыст Беларусі Ўладзімір Кудрэвіч Міністр па шпіянажу - заслужаны артыст Беларусі Ігар Лапцінскі Міністр фінансаў - народны артыст Беларусі Павел Дубашынскі Гаспадар - заслужаны артыст Беларусі Барыс Уладамірскі Дружок - артыст Аляксандр Уладамірскі Першы дыпламат - артыст Георгій Маляўскі Другі дыпламат - заслужаны артыст Беларусі Мацвей Федароўскі Раб - заслужаны артыст Беларусі Аляксандр Падабед Тэлекарэспандэнт - артыст Мікалай Кірычэнка Вядучыя - заслужаныя артысты Беларусі Наталля Качаткова і Ўладзімір Рагаўцоў Рэжысёр-пастаноўшчык: народны артыст Беларусі Барыс Раеўскі Асістэнт рэжысёра: Вікторыя Красоўская Рэдактар: Раіса Часнова Над рэстаўрацыяй запісу працавалі: Галоўны рэжысёр літаратурна-мастацкіх праграм, заслужаны артыст Беларусі Ігар Лапцінскі Гукарэжысёр: Віктар Красоўскі Гукааператары: Соф'я Бязлюдава, Таццяна Сідарава Рэдактар: Уладзімір Дзюба Год запісу: 1983 Год рэстаўрацыі: 1995
Макаёнак Андрэй - Трыбунал (радыёкампазіцыя спектакля Нацыянальнага Акадэмічнага тэатра імя Янкі Купалы) Мова: беларуская Пастаноўка: народны артыст Беларусі Валерый Раеўскі Ролі выконвалі: Цярэшка - народны артыст Беларусі Геннадзь Аўсяннікаў Паліна - народная артыстка СССР Галіна Макарава Галя - народная артыстка Беларусі Лілія Давідовіч Зіна - артыстка святлана Некіпелава Уладзімір - артыст Аляксандр Уладамірскі нямецкі камендант - народны артыст Беларусі Павел Дубашынскі Надзя - артыстка Ніна Пескарова Саладоеў - заслужаны артыст Беларусі Ўладзімір Кудрэвіч у народных сцэнах - артысты тэатра Рэжысёр радыёспектакля - заслужаны работнік культуры Беларусі Соф'я Гурыч Над рэстаўрацыяй спектакля працавалі: Рэдактар: Зоя Каваленка Рэжысёр: заслужаны артыст Беларусі Ігар Лапцінскі Гукарэжысёр: лаўрэат Дзяржаўнай прэміі Беларусі Віктар Красоўскі Гукааператар: Таццяна Сідарава Год запісу: 1975